Tuesday, July 1, 2008

تسقيط المواتير, الجزء الثاني

النهارده حنكمل إن شاء الله الجزء التاني من موضوع تسقيط المواتير.

اتكلمنا المره إلي فاتت عن التسقيط و مشاكله و قانونيته في المرور.......ألخ


طيب فيه ايه مشاكل تانيه ممكن تقابلني في التسقيط و مدى تآثيرها على إمكانيه التسقيط؟

الدينامو!! في بعض الأحيان مكان الدينامو بيكون خلف الموتور و في بعض العربيات بيكون لازم يكون الدينامو من الأمام و المشكله دي بتتحل عادي و بيتعمل قاعده للدينامو بس بتكون مكلفه.

المارش: برضه ساعات بيكون في الخلف و دي ملهاش حل لو حوض العربيه مش حياخده يبقى ملهاش حل للآسف.


ما يلزم تغيره قبل التسقيط

الفرامل: أهم حاجه تتغير قبل التسقيط هي فرامل العربيه, علشان لو مثلا العربيه فيها موتور 1100 سي سي مينفعش نسقط موتور 1600 أو 2000 سي سي منغير تغيير الفرامل لإن الفرامل بتكون مصممه على انها توقف موتور 1100 مش 1600.

طيب ماهو ممكن حد يقول أنا كنت أيام ال 1100 بمشي على 100 و برضه أيام ال 1600 مش حمشي غير على 100

إلي بيقول كده ناسي أن عزم الموتور مهم جدا يعني عزم ال 1600 عالي و بيحتاج قوه أكبر لتوقيفه حتى لو على 10 كم. ليه لإن الموتور بيدي دفعه أعلى و أسرع و محتاج حاجه توقفه بنفس السرعه دي.

العفشه

برضه العفشه المصممه أنها تشيل موتور 1100 غير العفشه المصممه انها تشيل 1600. فلازم العفشه الأمامي على الأقل تتغير و دي بتتضمن المساعدين و السوسات و الفرامل طبعا.

ما يلزم تغيره مع الموتور


الكبالن

الكبالن لازم تتغير لو الفتيس حيتغير إنما لو هو هو نفس الفتيس أو الفتيس من نفس العائله فأنت مش محتاج تغير حاجه.

الكورونه

بالنسبه للعربيات الخلفي فبرضه بتحتاج تغيير في بعض العربيات يعني مثلا البي إم ال 316 ممكن تخليها بنفس الكرونه لو حتسقط موتور 2500 بس مش حتكون حلوة زي لو ركبت الكورونه إلي بتيجي مصممه للفتيس بتاع الموتور ال 2.5. حتكون حاميه على السرعات القليله و ضعيفه على السرعات العاليه. يعني تجميعها سريع بس بتفقده بسرعه و السرعه القصوى حتبقى أقل.

الكورونه بتيجي بعمود الكردان يعني لازم يكونوا زي بعض

حاجات لازم تيجي مع الموتور

لو كاربيراتير: يبقى لازم الموتور كامل بالكاربيراتير بتاعه.

لو إنجكشن يبقى الموتور ييجي كامل بحاجته و لو عليه طرمبه باور يتأكد أن المواسير كلها سليمه و التكييف بيجي على الموتور كومبريسور بس (كباس). و لازم الموتور ييجي بالضفيره و الكونترول و المشظ بتاعه و متفصلش ضفيرة عند الكهربائي لإن الأصلي غير إلي بتتعمل.

موتور بالفتيس ولا لا؟

ساعات الفتيس القديم ممكن يركب على نفس الموتور لو هو هو نفس الموتور أو لو الفتيس يركب لإنه من نفس عيلة الفتيس الجديد.

الأحسن ان الفتيس يتغير بنفس الفتيس إلي راكب على الموتور و فرق السعر بيكون هايف فالأحسن الموتور بفتيسه.

أودي فين الحاجات القديمه؟

سؤال بايخ جدا لإن فيه تجار في الحرفيين مبيرضوش ياخدوا الحاجات القديمه و ينقصوا سعر الموتور الجديد من القديم, و دي ميزه في التاجر مش عيب. ميزة لإنك بتضمن انك بتجيب منه حاجه إستيراد مش خلع. إجابه السؤال ده كلمه واحده الوكاله. و بياخد الموتور منك خرده فمبيجبش تمنه إطلاقا بس على الأقل خلصت منه .

ما يلزم تغيره بعد التسقيط

زيت الموتور و الفتيس لازم يتغيروا فورا, و أول زيت بتحطه ميعدش في العربيه أكتر من أسبوع و يتغير بواحد تاني و ده إلي بيعد في العربيه لحد ميعاد تغيير الزيت الطبيعي. و زيت الفتيس لاء بيتحط في الفتيس و مبيتغيرش زي زيت الموتور.

البوجيهات و الكاتينه و فلتر الزيت و البنزين و الهواء لازم يتغيروا فورا برضه. و لو الموتور كاربيراتير يبقى أبلاتين و كوندنسر لو الأسبيراتير مش إلكتروني.
تم بحمد الله
منقول

No comments: